Tässä sitten postaus muiden kuin minun tekemistä koruista.

Hengailin Helsingin Kauppatorilla juhannusaaton aattona. Mun piti tavata siellä mies ja poika, mutta he olivat myöhässä. Ei mun pitänyt ostaa muuta kuin herneitä ja kirsikoita, mutta sitten odotusaika vain venyi. Tulinpa sitten ostaneeksi itselleni hopeasormuksen.  Se oli jotenkin niin kauniin rouhea. Sormuksia kauppasi jotain kuusikymppinen mies, joka kertoi itse naputelleensa 6 mm hopean levyksi ja naputelleensa siihen vasaralla kuvioita. Juotoskohta näkyy sormuksessa, mutta mitä siitä. Hinta ei päätä huimannut, 13 euroa. Mutta on se nätti ja pääse oikeaan nimettömään terässormuksen tilalle (sormuksen tekiä ihasteli terässormustani ja rupesi pohtimaan, mistä moista materiaalia löytäisi, uskon, että materiaalina sopisi tosiaan raavaalle  miehelle upeasti).

Mulla on järjetön määrä Kaleva Koruja. Äiti on ollut töissä kultasepänliikkeessä ja niitä on vaan jotenkin muutenkin kertynyt. Taloudellisista syistä monet koruistani ovat pronssia, joten aikojen saatossa niistä on tullut vihertäviä ja kulahtaneen kiillottomia. Joskus kysyin, mitä minigrippussille maksaisi puhdistaa. KK:lla sanoivat, että koko satsi on 20 egee. No, nyt kun siellä liikkeessä kävin, hinta olikin 29 egee/kpl.  Jotain pakettialennusta oli kuitenkin mahdollista saada. Nopeasti laskien korusatsikin puhdistus olisi listahinnalla tullut maksamaan yli 300 euroa eikä siinä ollut edes kaikki mun korut. Liikkeestä mulle ehdotettiin, että ostaisin uudet pronssisormukset, kun se tulisi halvemmaksi. Never. Yksikään mun KK:n koruista ei ole vain koru, mulla on ollut joku iso syy saada tai hankkia juuri se koru, sitä tunnetta ei samanlainenkaan koru korvaa. Sain sitten tarjouksen korujen puhdistamisesta. Koko läjän hinnaksi tuli 120 euroa. Paljonhan se oli, mutta on ne kyllä hienoja nyt. Täytyy ruveta pitämäänja huoltamaan noita, etteivät taas pääse huonoon kuntoon. Kotioloissa KK:n korujen puhdistaminen on haasteellista, mikäli haluaa säilyttää patinoinnin niissä kohdissa, joissa sitä on + pronssi ei puhdistu niillä aineilla, mitä kotioloissa sille saa käyttää (Fairy-lios, KK:ssahan käyttävät koneellista puhdistusta).

Tästä läjästä puuttuvat vielä Käärme- ja Kilpi-sormukset, Aurinkoleijona-kaulakoru ja korvikset, Tulen henki-kaulakoru, Lintu-rintakoru (pieni), Talon sydän -korvakorut (sekä hopea että pronssi) ja yhdet hopeiset korvakorut, joiden tuotenimeä en muista.